Tilausvideo-, mobiilimaksu- ja pilvitallenuspalvelut ovat johtavien operaattoreiden mukaan tärkeimpiä palveluja kiristyvässä kilpailussa

Barcelona, 29.2.2012 klo 9.00

Telealan IT-ratkaisujen toimittaja Tecnotree julkisti tänään MobileSQUARED-yrityksellä teetetyn kansainvälisen tutkimuksen, jossa kysyttiin 52 operaattorin mielipidettä operaattoriliiketoiminnan tulevaisuudesta vuoteen 2017 saakka.

'Unravelling the Operator Bundle' -tutkimuksen mukaan puhe-, data-, sisältö- ja muita kolmansien osapuolten palveluja sisältävät asiakaskohtaiset palvelupaketit ovat operaattoreiden liiketoiminan kannalta olennaisia. Tulevaisuudessa operaattorit joutuvat yhä tarkemmin pohtimaan kuinka tuoda tarjolle älykkäitä- ja asiakaskohtaisia palvelupaketteja vastaamaan uusien internet-palveluiden, lisääntyvän sisällönkulutuksen ja nopeasti kehittyvien älypuhelimien markkinahaasteeseen.

Älypuhelinten sovellusmarkkinan merkityksestä huolimatta tutkimukseen vastanneiden operaattoreiden mukaan tilausvideopalvelut (50 prosenttia vastanneista), mobiilimaksupalvelut (50 prosenttia vastanneista) ja pilvitallennuspalvelut (50 prosenttia vastanneista) ovat tärkeimpiä ja eniten liiketoiminnan lisäarvoa kasvattavia palveluja.

Tutkimukseen osallistuneiden operaattoreiden mukaan loppuasiakkaiden ostopäätöksiin vaikuttavat eniten hinta (42 prosenttia vastanneista), mahdollisuus ostaa samasta paikasta monipuolista sisältöä (25 prosenttia vastanneista) ja kytkykauppna saatava tuote tai palvelu (21 prosenttia vastaanneista) ennemmin kuin yksinoikeudella vain operaattorilta saatava yksittäinen sisältö.

“Operaattoreiden liiketoiminta on murroksessa. Tarjoamaa ja tapoja kohdata asiakas on pakko kehittää muuttuvaa kysyntää vastaavaksi”, sanoo Timo Laaksonen, Tecnotreen kaupallinen johtaja. “Teetimme MobileSQUARED:illä puolueettoman tutkimuksen saadaksemme tietoa operaattoreille ajankohtaisista palvelualueista ja pystyäksemme paremmin arvioimaan mihin suuntaan omaa ratkaisutarjoamaamme tulisi kehittää. Tutkimuksen mukaan seuraavien 3-5 vuoden aikana operaattorit tulevat tarjoamaan asiakkailleen yhä monipuolisempia ja useampia palvelupaketteja.”

Gavin Patterson, Chief Markets Analyst MobileSQUARED:iltä lisää “Seuraavan 12 kuukauden aikana noin 900 matkapuhelinoperaattoria tekee 41,4 miljardin dollarin edestä investointipäätöksiä liiketoiminnan tietojärjestelmien uudistamiseksi. Tämä on valtava mahdollisuus parantaa digitaalisen sisällön ja palvelutuotteiden jakelua.”

‘Unravelling the Operator Bundle’ –tutkimus on ladattavissa osoitteesta www.tecnotree.com/whitepapers. Paperikopioita on saatavissa messujen ajan Tecnotreen ständiltä 1C50, Mobile World Congress 2012, Barcelona.

Timo Laaksonen, kaupallinen johtaja, puh: 09 804 781

Tecnotree on kansainvälinen operaattoreiden IT-ratkaisujen toimittaja, joka tarjoaa palveluita ja ratkaisuja veloitukseen, laskutukseen, viestimiseen, asiakkuudenhallintaan ja sisältöliiketoimintaan. Tecnotreen ratkaisujen avulla tietoliikennepalvelujen tarjoajat voivat kasvattaa liiketoimintaansa luomalla digitaalisten palvelujen markkinapaikkoja, ja kasvattaa lisäarvoa asiakkaidensa elinkaaren kaikissa vaiheissa. Tecnotree tunnetaan joustavuudestaan ja sitoutuneisuudestaan. Yhtiöllä on yli 900 työntekijää, jotka palvelevat maailmanlaajuisesti yli 100 operaattoria. Yhtiön osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n päälistalla tunnuksella TEM1V. Lisää tietoa yrityksestä osoitteessa www.tecnotree.com