Tecnotree Oyj:n tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2011 (tilintarkastamaton)

Tilinpäätöstiedote
1.2.2012 klo 8.30

Ennätyksellinen tilauskanta

• Tilikauden liikevaihto oli 62,3 miljoonaa euroa (60,7) ja oikaistu liiketulos oli -1,7 miljoonaa euroa (-2,5). Liiketulos oli -11,1 miljoonaa euroa (-8,1) ja tilikauden tulos -15,6 miljoonaa euroa (-11,0).
  • Tilauskanta oli tilikauden lopussa ennätykselliset 40,4 miljoonaa euroa (31.12.2010: 14,3). Korkea tilauskanta johtui yhtiön 20.12.2011 tiedottamasta USD 30,5 miljoonan suuruisesta kaupasta Latinalaisesta Amerikasta.
  • Tecnotree on onnistunut hyödyntämään Intian yrityskaupan avulla syntyneita myynnin ja tuotteiden synergioita uuden strategiansa avulla. Tämä on kestänyt aiemmin oletettua pidempään.

AVAINLUVUT 10-12/2011 10-12/2011 1-12/2010 1-12/2010
Liikevaihto, Me 16,1 14,0 62,3 60,7
Oikaistu liiketulos Me* -2,0 -3,2 -1,7 -2,5
Liiketulos, Me -3,5 -4,9 -11,1 -8,1
Tulos ennen veroja, Me -3,3 -5,2 -9,9 -9,4
Katsauskauden tulos, Me -7,5 -5,3 -15,6 -11,0

Osakekohtainen tulos, euroa -0,10 -0,07 -0,21 -0,15

Tilauskanta, Me     40,4 14,3

Rahavirta investointien jälkeen, Me -3,5 0,5 -18,1 -10,6
Rahavarojen muutos, Me -1,0 2,5 -9,8 -9,8
Rahavarat, Me     6,7 16,7

Omavaraisuusaste %     50,7 66,4
Nettovelkaantumisaste %     43,1 3,3

Henkilöstö katsauskauden lopussa     926 858

* Oikaistu liiketulos = liiketulos ennen tuotekehitysaktivointeja, niiden poistoja ja kertaluonteisia kuluja. Erittely on kohdassa ”Tuloskehitys”.

Kaikki jatkossa esitetyt luvut ovat tilikaudelta 1-12/2011 ja vertailukauden luvut ovat vastaavalta kaudelta 1-12/2010, ellei toisin mainita

Toimitusjohtaja Kaj Hagros:

“Vuoden 2011 liikevaihto oli 62,3 miljoonaa euroa eli hieman parempi kuin edellisenä vuonna (60,7). Neljännen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 15% vastaavasta periodista vuonna 2011. Yhtiö sai vuoden lopussa suurimman tilauksen koko toiminta-aikanansa. Tämän ja muiden saatujen tilauksien vuoksi tilauskanta vuoden lopussa on miltei kolminkertaistunut vuoden takaisesta 40,4 miljoonaan euroon.

Vuoden 2011 heikon ensimmäisen neljänneksen jälkeen sekä toinen että kolmas vuosineljännes olivat parempia ja oikaistu liiketulos oli positiivinen. Jatkuvien operaatioiden kannalta myös neljäs neljännes olisi ollut positiivinen, mutta 2,8 miljoonan euron Libyan valtion omistaman asiakkaan saatavia koskevan arvonalentumiskirjauksen vuoksi vuosineljänneksen oikaistu liiketulos oli 2,0 miljoonaa euroa tappiolla.

Myynti kaikilla maantieteellisillä alueilla oli vastaavalla tasolla vuoteen 2011 verrattuna. Yhtiö on päättyneen vuoden aikana toteuttanut strategia- ja organisaatiouudistuksen, joka tähtää liiketoiminnan ja kannattavuuden kasvuun, sekä laadukkaampaan asiakaspalveluun vuonna 2012. Uuden strategian mukaiset teleoperaattorien liiketoiminnan hallinnan tietojärjestelmätoimitukset sitovat aiempaa enemmän käyttöpääomaa. Yhtiö aikoo tämän vuoksi vahvistaa pääomiaan lisärahoituksella. Suurin osa myynnistämme tapahtuu kehittyvillä markkinoilla, joihin ei kohdistu samanlaista talouskriisiä kuin Euroopan ja Pohjois-Amerikan talouksiin.”

Vuoden 2012 näkymät

Vuoden 2012 liikevaihdon ja liiketuloksen arvioidaan olevan paremmat kuin vuonna 2011. Oikaistun liiketuloksen arvioidaan olevan positiivinen. Neljännesvuosikohtaiset vaihtelut ovat merkittäviä. Myös rahavirran investointien jälkeen arvioidaan paranevan vuoteen 2011 verrattuna. Oikaistu liiketulos on liiketulos ennen tuotekehitysaktivointeja, niiden poistoja ja kertaluonteisia kuluja.

Ehdotus tuloksen käsittelystä

Hallitus ehdottaa 28.3.2012 pidettävälle varsinaiselle yhtiökokoukselle, että 31.12.2011 päättyneeltä tilikaudelta ei jaeta osinkoa ja että emoyhtiön tilikauden tappio, -13 872 371,72 euroa, katetaan vapaan oman pääoman rahastoista.

Taloudellinen tiedottaminen

Tecnotree järjestää analyytikoille ja toimittajille tilinpäätöstiedotetta koskevan tiedotustilaisuuden 1.2.2012 kello 10.00 Helsingissä, Scandic Hotel Simonkentässä, Bulsa-Freda-kabinetissa, os. Simonkatu 9, Helsinki. Osavuosikatsauksen esittelee toimitusjohtaja Kaj Hagros. Tilaisuus on suomenkielinen. Tiedotustilaisuuden esitysaineisto on saatavilla osoitteesta www.tecnotree.com.

Kaj Hagros, toimitusjohtaja, puh. 040 849 1749
Tuomas Wegelius, talousjohtaja, puh. 0400 433 228

Tecnotree on kansainvälinen operaattoreiden IT-ratkaisujen toimittaja, joka tarjoaa palveluita ja ratkaisuja veloitukseen, laskutukseen, viestimiseen sekä asiakkuudenhallinta- ja sisältöliiketoimintaan. Tecnotreen ratkaisujen avulla tietoliikennepalvelujen toimittajat voivat kasvattaa liiketoimintaansa luomalla digitaalisten palvelujen markkinapaikkoja, ja kasvattaa lisäarvoa asiakkaidensa elinkaaren kaikissa vaiheissa. Tecnotree tunnetaan joustavuudestaan ja sitoutuneisuudestaan. Yhtiöllä on yli 900 työntekijää, jotka palvelevat maailmanlaajuisesti yli 120 operaattoria. Yhtiön osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n päälistalla tunnuksella TEM1V. Lisää tietoa yrityksestä osoitteessa www.tecnotree.com .