TECNOTREE LINJAA STRATEGIANSA KASVULLE: UUDELLEENASEMOINTI KEHITTÄMÄÄN OPERAATTOREIDEN DIGITAALISIA MARKKINAPAIKKOJA

Tecnotree Oyj
Pörssitiedote 14.2.2011 klo 10.30

Tecnotree Oyj on tarkastanut yritysstrategiaansa ja uudelleenasemoinut itsensä laaja-alaisena IT-ratkaisujen toimittajana operaattoripalvelujen tarjoajille. Tämä tiedote tiivistää uudelleen muodostetun strategian kulmakivet.

Tecnotree on havainnut merkittäviä kasvumahdollisuuksia kattavien IT-ratkaisujen tarjoajana. Näihin ratkaisuihin kuuluu esimerkiksi palvelujen aktivointi, tuotehallinta, veloitus-, laskutus- ja asiakaspalveluratkaisut. Tällä strategialinjauksella Tecnotree on asemoitunut hyödyntämään merkittävän arvoketjun uudelleenmäärittelyn operaattoreiden siirtyessä tietoliikenteen peruspalveluista kohti digitaalisia markkinapaikkoja.

Operaattorin arvoketju muutoksessa
Operaattoripalvelujen tarjoajat ympäri maailman ovat läpikäymässä muutosta. Globaalissa mittakaavassa suuri osa uusista palveluinnovaatioista tapahtuu internetissä. “Uskomme, että monipuolisia kiinteitä-, mobiili- ja laajakaistapalveluja, sisältö- ja mediayhteistyötä, viihdepaketteja ja muita digitaalisia palvelupaketteja tarjoamalla viestintäpalvelujen tarjoajat ovat ihanteellisessa asemassa kasvattaakseen omaa tuottavuuttaan”, sanoo Kaj Hagros, Tecnotreen toimitusjohtaja.

Mobiililaitteiden levinneisyysaste on ylittänyt 100 prosentin rajan monissa maissa ympäri maailman. Tämän kehityssuunnan mukaisesti viestintäpalvelujen tarjoajat ovat suuntautumassa olemassa olevien asiakkaiden säilyttämiseen sen sijaan, että kovien investointien avulla hankittaisiin uusia asiakkaita heikommalla tuottavuudella. Operaattoripalvelujen tuottajat haluavat tarjota parhaille ja uskollisimmille asiakkailleen luotettavan ja yksilöllisen palvelukokemuksen asiakastyytyväisyyden takaamiseksi ja palvelujen käytön lisäämiseksi.

Tämän lisäksi kuluttajille on tarjottava täysin uudenlainen mahdollisuus ja valinnanvapaus päättää, mitä ja miten paljon palveluja he haluavat käyttää sekä miten ne paketoidaan ja mitä kanavia käytetään. Operaattoripalvelujen tarjoajilla on oltava mahdollisuus tarjota, hinnoitella, laskuttaa ja tukea jokaiseen tarpeeseen sopivia palvelupaketteja, jolloin asiakkaat voivat itse valita heille parhaiten sopivat paketit tai sopimusmallit. ”Kattavan ratkaisuvalikoimamme avulla pystymme vastaamaan operaattoripalvelujen tarjoajien kohtaamiin keskeisiin liiketoimintavaatimuksiin ja markkinatrendeihin kaikkialla maailmassa”, Hagros kertoo.

Tecnotreen vahvuus digitaalisilla markkinapaikoilla
Tecnotreen asemoituminen laaja-alaisena telekommunikaation IT-ratkaisujen tarjoajana ottaa huomioon edellä mainitun kehityksen. Yrityksen uudelleen määritelty tavoite on edesauttaa operaattoripalvelujen tarjoajia luomaan ja hyödyntämään digitaalisia markkinoita, kasvattaen samalla asiakkaan arvoa palvelupaketoinnin, henkilökohtaisen palvelun ja joustavan markkinoinnin avulla. “Tecnotreellä on ainutlaatuinen kilpailuetu sen yhdistäessä telekommunikaation IT-ratkaisut täydelliseksi paketiksi,” Hagros sanoo. “Lisäksi yrittäjähenkisen organisaatiomme joustavuus, palveluhenkisyys sekä toimitukseen liittyvä sitoutuneisuus ja omistautuneisuus ovat asioita, joista meidät tunnetaan.”

Operaattorin sisäisten ja kolmansien osapuolien palvelujen paketointi ja tarjoaminen sekä maksu- ja laskutustoiminnot edellyttävät liiketoiminnan IT-järjestelmiltä joustavuutta ja integrointia. Nämä eivät ole tyypillisiä ominaisuuksia operaattoripalvelujen tarjoajien käyttämissä järjestelmissä missään päin maailmaa. Tecnotree panostaa jatkuvasti uusiin tarpeisiin vastaavien ratkaisujen kehittämiseen. Tecnotreen perinteisten vahvuusalueiden – prepaid-laskutus, viestintä- ja lisäarvopalveluratkaisut – ohella yritys pyrkii ulottamaan toimintaansa kohti liiketoiminnalle keskeisten IT-tietoliikennejärjestelmien laajempia markkinoita.

Yhdistämällä Tecnotreen täyden tuotevalikoiman luomat mahdollisuudet, operaattoriäpalvelujen tarjoajat voivat

• tarjota yhteneviä palveluja, joita voi paketoida yksilöllisten tarpeiden mukaan
  • parantaa asiakkaan arvoa elinkaaren kaikissa vaiheissa joustavan asiakaspalvelun, ristiinmyynnin ja asiakassuhteen ylläpidon kautta
  • hyödyntää laajat digitaalisten palvelujen markkinat asiakkaan yksilölliset mieltymykset huomioon ottaen.

Nämä lähestymistavat edellyttävät operaattoripalvelujen tarjoajilta nykyisten maksu-, laskutus-, asiakaspalvelu- ja palveluympäristöjen sekä -sovellusten uusimista ja laajentamista. Tämän strategian mukaisesti Tecnotree on uudistanut yrityksen tuotteet ja ratkaisut yhtenäiseksi tuotevalikoimaksi nimeltä Tecnotree AgilityTM, sisältäen laskutus- ja asiakashallinnan sekä lisäarvopalveluiden moduulit. Uusi ratkaisuvalikoima julkistetaan tällä viikolla Mobile World Congress –tapahtumassa Barcelonassa.

Kaj Hagros

Kaj Hagros, toimitusjohtaja, 040 849 1749

NASDAQ OMX Helsinki Oy
www.tecnotree.com